ΝΕΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ 2ο ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΠΘ. ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ COVID-19.

Εισαγωγή

 

Πολύ πρόσφατα και συγκεκριμένα από τις αρχές Μαρτίου 2020 στην Ελλάδα (αλλά και παγκοσμίως) διαδραματίζεται μια αιφνίδια και επιβαλόμενη λόγω πανδημίας ενός επικίνδυνου ιού αλλαγή, η οποία αφορά στην προσωρινή μετατόπιση της διδασκαλίας σε εναλλακτικό τρόπο παράδοσης λόγω περιστάσεων κρίσης και βιβλιογραφικά αναγνωρίζεται με τον όρο Emergency Remote Teaching -Επείγουσα εξ Αποστάσεως Διδασκαλία (CRLT, 2020; Davison College, 2020; Hodges et all, 2020; McMurtrie, 2020; TEMPLE, 2020)

Α.  Περιγραφή δράσεων εναλλακτικής διδασκαλίας στο 2ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο ΑΠΘ.

Στην εποχή του κορονοϊού covid-19, ο Σύλλογος Διδασκόντων του 2ου Πειραματικού Νηπιαγωγείου ΑΠΘ (Χατζηγεωργιάδου Σοφία, Αλεξίου Βασιλική, Καραγιώργου Ιωάννα, Λαγκούση Μαρία) αποφασίζει και δημιουργεί  πέρα από τις συμβατικές του αίθουσες και μια διαδικτυακή με στόχο να συνεχίσει την εκπαιδευτική διαδικασία που διακόπτεται λόγω της προστασίας της δημόσιας υγείας εξαιτίας της σχετικής πανδημίας.

Είναι γεγονός ότι επειδή πρόκειται για μια πρωτόγνωρη συνθήκη διαβίωσης για όλη την ανθρωπότητα η οποία έχει άμεση συσχέτιση με την καθημερινά μεταβαλλόμενη επικαιρότητα οι δράσεις των εκπαιδευτικών του σχολείου παρουσίασαν μια εξελικτική πορεία.

Αρχικά ενημερώνονται οι γονείς μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ότι η διακοπή των μαθημάτων δεν είναι «διακοπές» ή ξεκούραση και ότι θα πρέπει να βοηθήσουν τα παιδιά τους να μην χάσουν την καθημερινή τους ρουτίνα στέλνεται εκπαιδευτικό υλικό (φύλλα εργασίας, ψηφιακά παιχνίδια, ηλεκτρονικοί σύνδεσμοι) με θέματα από το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα.

Στην συνέχεια και μετά από την πολύ θετική ανταπόκριση όλου του εκπαιδευτικού δυναμικού του σχολείου ακολουθεί η δημιουργία τριών δομημένων μαθημάτων (1. 25η Μαρτίου, 2. Το ανθρώπινο σώμα, 3.  Η υγιεινή διατροφή) μέσω της εφαρμογής Google Classroom εργαλείο που επιτρέπει τη δομημένη δημιουργία μαθημάτων και την αμφίδρομη επικοινωνία των χρηστών.  Πιο συγκεκριμένα και δίνοντας ένα παράδειγμα οι μαθητές αφού έμαθαν το ποίημά τους για την 25η Μαρτίου το απήγγειλαν στην κάμερα  και οι γονείς κοινοποίησαν το βίντεο σε κοινόχρηστο Padlet που διαμοιράστηκε σε όλες τις οικογένειες μέσω της ψηφιακής τάξης “25η Μαρτίου 2020”. Στόχος μας ήταν η δημιουργία μιας ψηφιακής γιορτής για την επέτειο της 25ης Μαρτίου, με οπτικοακουστική επαφή των παιδιών μεταξύ τους μετά από πολύ καιρό.

Με κίνητρο την πιο ζωντανή επαφή και επικοινωνία, οι εκπαιδευτικοί αφού συζητούν αποφασίζουν τη διεξαγωγή μιας σταθερής σύγχρονης εξ αποστάσεως επικοινωνίας με όλους τους μαθητές και τους γονείς τους μέσω της πλατφόρμας Webex αφού δίνονται σαφείς οδηγίες μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Ο στόχος πέραν της μετά από αρκετό καιρό ζωντανής επικοινωνίας όλων μας ήταν  να προχωρήσουμε σε εκπαιδευτικές δράσεις με τους μαθητές, όπως για παράδειγμα με αφορμή την Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου να παρουσιάσει ο καθένας το αγαπημένο του βιβλίο και να μιλήσει γι αυτό, να πει ποια ήταν η εργασία που του άρεσε περισσότερο από αυτές που στάλθηκαν διαδικτυακά και να δοθούν από τις νηπιαγωγούς στα παιδιά οι οδηγίες για την επόμενη ασύγχρονη εργασία.

Οι σύγχρονες εξ αποστάσεως διδασκαλίες παράλληλα με τη σταθερή ασύγχρονη διδασκαλία θα συνεχιστούν ενισχύοντας τους δεσμούς της σχολικής κοινότητας μας και την επαφή των παιδιών με την εκπαιδευτική διαδικασία, για όσο χρόνο διαρκέσει η αναστολή λειτουργίας των σχολείων στη χώρα.

Για όλες τις προαναφερθείσες δράσεις υπάρχουν παραδοτέα και φωτογραφικό υλικό.

Β.  Περιγραφή τεχνολογικής υποδομής

Το Webex είναι μια πλατφόρμα της Cisco που δίνει τη δυνατότητα παρουσίασης περιεχομένου με απαίτηση μόνο του παρουσιαστή να πραγματοποιήσει εγγραφή. Το συγκεκριμένο λειτουργικό χαρακτηριστικό αποτέλεσε το βασικό κριτήριο επιλογής της από το 2ο Πειραματικό Νηπιαγωγείο ΑΠΘ, καθώς είναι συμβατό με τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των χρηστών (γονέων και παιδιών). Aποτελεί μια σχετικά εύχρηστη λύση για ταυτόχρονη επικοινωνία στο διαδίκτυο, που ενσωματώνει δεδομένα, φωνή και βίντεο, δίνοντας σε πολλούς χρήστες, ταυτόχρονα, τη δυνατότητα να ξεκινήσουν online συζητήσεις και σε επίπεδο «διδασκαλίας».

Η Τάξη της Google (Google Classroom) επιτρέπει στον εκπαιδευτικό να δημιουργήσει σε χρόνο ρεκόρ, μια ηλεκτρονική τάξη. Η καθημερινότητα της τάξης προσομοιώνεται με άριστο τρόπο και στόχος είναι η καλύτερη εκμετάλλευση του διδακτικού χρόνου μέσω απευθείας ανάθεσης δραστηριοτήτων στους μαθητές. Μέσω  της “ροής” επιτυγχάνεται επικοινωνική αλληλεπίδραση των μελών της τάξης, όπως σε ένα forum.

Το Padlet αποτελεί μια από τις δημοφιλέστερες συνεργατικές web2 εφαρμογές, όπου μπορούμε να δημιουργούμε πίνακες για κάθε τύπου αναρτήσεις. Παρέχει δυνατότητες διαμοιρασμού και είναι ιδιαίτερα εύχρηστη.

Και οι τρεις προαναφερθείσες εφαρμογές μπορούν να τρέξουν ακόμη και σε κινητές συσκευές (smartphones, tablets), παρέχοντας ακόμη μεγαλύτερη ευελιξία, ειδικά σε περιπτώσεις, απουσίας υπολογιστή desktop ή laptop.

Βιβλιογραφία

CRLT (2020) . Getting Started with Teaching Remotely in an Emergency, by CRLT and the Center for Academic Innovation 12 March 2020 Retrieved by http://crlt.umich.edu/getting-started-teaching-remotely-emergency on 30-3-2020

Davison College (2020). Emergency Remote Teaching Resources, Hold Your Classes During Emergency Closures, Davidson College Library. Retrieved by  https://davidson.libguides.com/remote-teaching,  on 26-3-2020

Hodges et all (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning, EDUCAUSE Review, 27 March 2020 Retrieved by https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning?fbclid=IwAR0xvkRTj98K-15uOnt1n1Jr5IJfW-IJIoF7dQh4pIZlqqVitYH4m12rUEc, on 30-3-2020

McMurtrie B (2020). Preparing for Emergency Online Teaching, The Chronicle of Higher Education, 12 March 2020 Retrieved by https://www.chronicle.com/article/Preparing-for-Emergency-Online/248230 on 19-3-2020

TEMPLE (2020). REMOTE: Resources for Emergency Online Teaching, Center for the Advancement of Teaching, TEMPLE University Retrieved by https://teaching.temple.edu/remote-resources-emergency-online-teaching on 30-3-2020

 

 

 

This entry was posted in Άρθρα and tagged . Bookmark the permalink.